Exista un consens din ce in ce mai mare cu privire la necesitatea de a imbunatati alfabetizarea financiara a consumatorilor, indiferent de unde provin acestia si indiferent de mediul lor. O astfel de cultura financiara este necesara pentru a putea urmari proiectul de viata intr-un mod rezonabil, cu constientizarea finantelor personale si gestionand resursele disponibile. De aceea, Vestor ofera cursuri de educatie financiara.
Astazi este important ca oamenii sa participe la pietele financiare si sa aiba mijloace pentru a plati, a economisi, a investi, a se asigura si asa mai departe. Prin urmare, este necesar ca toti cetatenii sa posede abilitatile de care au nevoie pentru a-si imbunatati relatia cu finantele personale si cu intermediarii financiari.
Aici intervine educatia financiara. Dar ce implica ea?
Educatia financiara le permite persoanelor sa-si imbunatateasca intelegerea conceptelor si produselor financiare, sa previna frauda, sa ia decizii adecvate circumstantelor si nevoilor lor si sa evite situatiile nedorite care decurg fie din indatorarea excesiva, fie din pozitiile de risc nepotrivite.
Ultimii doi ani au fost marcati de evenimentele derivate din pandemia COVID-19. Astfel de evenimente modeleaza o realitate mai complexa si mai instabila. Acest nou scenariu are ca rezultat o mai mare incertitudine in mediul economic, pe pietele financiare si, evident, in propriile vieti.
Criza rezultata in urma pandemiei a testat rezistenta agentilor si a familiilor in fata adversitatii. Adaptarea la acest nou context va necesita in mare masura consolidarea competentelor pentru a putea lua decizii si a gestiona finantele personale pe termen lung.
Din cauza crizei coronavirusului, utilizarea canalelor digitale a crescut foarte mult, lucru prevazut deja cu cativa ani in urma odata cu accelerarea digitalizarii in sectorul financiar. Cu toate acestea, combinata cu distantarea sociala si blocarea in case, a marcat un punct de cotitura care a accelerat si mai mult aceasta transformare digitala.
Aceasta transformare da nastere la noi modele de afaceri inovatoare. Desi aceasta varietate de servicii asigura bunastarea consumatorului prin adaptarea la noile nevoi, riscurile nu pot fi ignorate. Pandemia a sporit si utilizarea canalelor digitale de catre cetatenii care nu aveau cunostinte digitale si resurse financiare.