Coșuri pe spate: de ce apar și cum le putem preveni?

07b6ad33093303b987057d4292226134

Coșurile pe spate pot fi la fel de deranjante ca și cele de pe față sau de pe alte zone corporale, afectând atât aspectul pielii, cât și confortul personal. Acest articol își propune să analizeze cauzele principale care duc la apariția coșurilor pe spate și să prezinte metode pentru prevenirea și gestionarea lor.

Ce sunt coșurile pe spate?

Atunci când apar coșuri, acestea se pot ivi în multe locuri, nu doar pe față. Când medicii se referă la multe coșuri, le numesc acnee. Coșurile de pe spate sunt cunoscute sub numele de acnee pe spate [1]. Ca să le gestionezi, poți folosi produse pentru îngrijirea acneei corporale. Această afecțiune a pielii afectează glandele sebacee și foliculii de păr. Oricine are acnee pe spate poate fi tratat și poate recăpăta o piele curată [1].

Uneori, sebumul și celulele moarte ale pielii rămân blocate într-un folicul de piele, creând o obstrucție. Un folicul este porul din care crește părul. Fiecare fir de păr de pe corpul tău crește dintr-un singur folicul. Când un folicul de piele este blocat, acesta poate deveni un coș inflamat [1].

Situația se poate agrava atunci când bacteria Propionibacterium acnes invadează foliculul blocat. Inflamația și iritația rezultate provoacă umflături. Umflăturile sunt descrise de medici astfel [1]:

• coșuri: porii înfundați au un perete deschis care își scurge conținutul sub piele, formând o umflătură roșie. Vârful umflăturii este adesea plin de puroi [1];
  • puncte albe: porii înfundați se închid și ies în relief pe piele [1];
  • puncte negre: porii înfundați rămân deschiși. Suprafața de sus se poate înnegri [1];
  • chisturi: porii înfundați se formează mai adânc în piele. Sunt mai mari și mai dureroase decât un coș [1].

Din ce cauze apar coșurile pe spate?

Aceiași factori declanșatori pentru acneea facială se aplică și în cazul acneei pe spate. Sebumul, celulele moarte ale pielii și bacteriile joacă un rol în dezvoltarea acneei pe spate. Alți factori posibili includ [2]:

• transpirația (de exemplu, din cauza exercițiilor fizice sau a unui mediu cald și umed) [2];
  • fricțiunea de la îmbrăcăminte, rucsacuri, echipamente sportive și alte accesorii [2];
  • stresul, care poate agrava acneea [2];
  • în ciuda limitărilor studiilor care investighează dieta și acneea, există dovezi că indicele glicemic, conținutul de lactate, grăsimile alimentare și probioticele pot juca un rol în apariția acneei și în tratamentul acesteia [3].

Cum le putem preveni?

O varietate de opțiuni fără prescripție medicală (OTC) și pe bază de prescripție pot ajuta la eliminarea acneei de pe spate. Furnizorii de servicii medicale sugerează, în general, să încerci să tratezi coșurile acasă dacă ai dezvoltat recent acnee pe spate sau dacă ai câteva umflături ușoare până la moderate care nu sunt dureroase sau adânci [2].

Probabil va trebui să folosești majoritatea produselor de tratament timp de cel puțin șase-opt săptămâni înainte de a vedea rezultate. Între timp, poți reduce riscul de a declanșa mai multe erupții pe spate. De exemplu, încearcă să te abții de la [2]:

• frecarea pielii cu produse dure [2];
  • folosirea unui prosop transpirat pe spate după un antrenament [2];
  • schimbarea frecventă a tratamentelor pentru acneea de pe spate [2].

Disclaimer: Informațiile din acest articol sunt oferite doar în scop educativ și nu ar trebui să fie considerate sfaturi medicale profesioniste. Dacă ai probleme persistente cu acneea sau alte afecțiuni ale pielii, îți recomandăm să consulți un medic dermatolog pentru o evaluare și tratament acordat în funcție de particularitățile tale.

Bibliografie:

1. “How Do I Get Rid of Deep Pimples on My Back?” MedicineNet, MedicineNet, 22 Mar. 2021, www.medicinenet.com/how_do_i_get_rid_of_deep_pimples_on_my_back/article.htm;

2.  “Bacne May Be Difficult to Reach, but It’s Not Difficult to Treat—8 Treatments to Try.” Health, 2023, www.health.com/back-acne-8350866;

3. Baldwin, Hilary, and Jerry Tan. “Effects of Diet on Acne and Its Response to Treatment.” American Journal of Clinical Dermatology, vol. 22, no. 1, 3 Aug. 2020, www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7847434/, https://doi.org/10.1007/s40257-020-00542-y.