Care sunt obligatiile angajatorului cu privire la siguranta si securitatea angajatilor?

0
90
guilherme cunha 4zwozqxdbd4 unsplash
guilherme cunha 4zwozqxdbd4 unsplash

Fiecare meserie are asociate si o serie de riscuri, despre care angajatii trebuie sa fie informati inca de la inceputul activitatii profesionale. Totodata, pentru a preveni accidentele de munca, angajatorii ar trebui sa organizeze periodic sesiuni de instructaj SSM, la care sa participe toti angajatii, indiferent de vechimea lor in firma. 

Pentru aceste instructaje trebuie sa existe persoane calificate si pregatite in acest sens, care pot fi parte a echipei companiei sau angajati ai unei firme de servicii SSM cu care compania are incheiat un contract de colaborare. Oricare ar fi situatia, angajatorul nu trebuie sa omita rolul important pe care il are prevenirea, informarea si formarea cu privire la securitatea si siguranta la locul de munca. 

Ce obligatii are angajatorul in ceea ce priveste serviciile de SSM? 

Angajatorul trebuie sa asigure sanatatea si securitatea angajatilor sai prin punerea in aplicare a masurilor de prevenire, informare si formare. De asemenea, acesta trebuie sa evalueze riscurile profesionale la fiecare post de lucru, riscuri care vor fi consemnate intr-un document.

In ceea ce priveste obligatiile angajatorului, acesta trebuie să asigure informarea și formarea pentru toti angajatii, de la noii recruti si angajatii care isi schimba postul de lucru, pana la lucratorii temporari si salariatii care isi reiau activitatea dupa o perioada mai indelungata de timp. Acesta reprezinta instructajul SSM, care trebuie efectuat de personal calificat si autorizat, astfel incat angajatii sa inteleaga riscurile la care se supun si metodele prin care acestea pot fi prevenite. 

Ce riscuri pot exista la locul de munca? 

In functie de domeniul si tipul de activitate, riscurile la care se pot expune angajatii si pentru care angajatorii ar trebui sa organizeze instructaj, sa le evalueze si sa ia masuri de prevenire, sunt foarte diferite. 

Unele dintre cele mai des intalnite sunt: riscuri de cadere de la inaltime, riscurile de a intra în contact cu o piesa de lucru a unei masini, riscuri psihosociale, cum ar fi suprasolicitarea, agresivitatea si violenta interna si/sau externa, riscuri chimice. 

Tocmai de aceea, orice angajat trebuie sa fie instruit cu privire la modul in care trebuie sa isi desfasoare activitatea si cum poate preveni aparitia accidentelor.